Instellingen - Processen instellen - Entiteiten

Stamgegevens > Logistiek > Logistic Contol Center > [selecteer Proces] > [selecteer Entiteit]

Een proces bestaat uit entiteiten. Een inkoopproces kan bijvoorbeeld bestaan uit entiteiten van het type: Behoefte, Order, Ontvangst en Factuur. Een verkoopproces op zijn beurt weer uit een Offerte, Order , Levering en Fatuur. Als voorbeeld wordt hier het type Order er uitgelicht. Wanneer u op Order klikt, dan worden onderstaande instellingen zichtbaar.
 


Nummerreeks: Met behulp van de dropdown kan een nummerreeks worden ingesteld. Deze nummerreeks bepaalt de interne referentie van de entiteit. Zo kan een logische opeenvolgende reeks worden aangehouden.

Fases: Een order kan uit verschillende statussen/fases bestaan. Door de beschikbare fases aan of uit te vinken worden de fases geactiveerd of gedeactiveerd. De faseomschrijving kan hier worden gewijzigd. Binnen het logistieke systeem zullen de actieve fases gebruikt worden.

Afhankelijk van het entiteit type staan in de tweede kolom de volgende opties:
rollen

Rollen

Wanneer u op Rollen klikt, verschijnt hieronder een menu met een selectie rollen welke zijn ingericht bij Instellingen.
Hieronder ziet u een voorbeeld van zo'n menu: 

U kunt hier de rollen aanvinken die toegang krijgen tot de geselecteerde entiteit.
Elke rol die wordt aangevinkt verschijnt in de derde kolom. Hier is het mogelijk om de rechten per rol verder te specificeren.

Rechten 

  • Nieuw: Als dit is aangevinkt, dan heeft de rol de mogelijkheid om in deze entiteit een nieuw item aan te maken.
  • Bewerken: Als dit is aangevinkt, dan heeft de rol, de mogelijkheid om in deze entiteit een bestaand item te wijzigen.
  • Financieel: Als Financieel is aangevinkt, dan heeft de rol de mogelijkheid om in deze entiteit de financiële mutaties te zien.
  • Documenten: Als dit is aangevinkt, dan heeft de rol de mogelijkheid om in deze entiteit de gekoppelde documenten te bekijken.
  • Tijdsregistratie: Als dit is aangevinkt dan zullen entiteiten van het betreffende type (bv. Order) voor gebruikers met de betreffende rol (bv. Inkoop medewerker), beschikbaar worden in de Tijdregistratie.
Onderdelen
Hier kunt u aangeven tot welke onderdelen de rol toegang heeft. Neem bijvoorbeeld een betalingstermijn, deze zou door een inkoop manager mogen worden aangepast, maar niet door een inkoop medewerker.
Het inrichten van de onderdelen staat beschreven bij de optie Onderdelen.

Tabbladen
Hier kunnen rollen toebedeeld worden aan tabbladen. Deze tabbladen worden dan zichtbaar voor de betreffende rol in het logistieke systeem. In bijvoorbeeld het orderscherm is het tabblad dan beschikbaar.

Uitvoer
Als bij Uitvoer een documentuitvoer is aangemaakt, dan moet hier bepaald worden welke rollen de mogelijkheid krijgen tot het gebruik van deze optie.

Tip: Door op een rol, een recht of een onderdeel te klikken worden de geselecteerde vinkvakjes omgekeerd in de betreffende rij of kolom. D.w.z. alles wat aangevinkt is wordt uitgevinkt en vice versa.

Alle wijzgingen zijn ook zichtbaar bij Rollen.
proces

Proces aanpassingen

Samenvoegen
Met deze optie kan worden ingesteld dat bijvoorbeeld alle orders van dezelfde relatie automatisch op dezelfde order worden samengevoegd. Door bij T/m fase een fase te selecteren wordt ingesteld tot welke fase orders mogen worden samengevoegd. Alle orders van dezelfde relatie die zich bevinden in de ingestelde fase en in de voorliggende fases, worden dan automatisch samengevoegd naar één order.

Volgende fase na inkopen
...

Periodieken
...

Alias
...
document

Document stroom

Under construction...
 


landkaart

Landkaart visualisatie

Under construction...
doorbestellen

Doorbestellen/Uitbesteden

Hier kan worden ingesteld wat als standaard afleveradres wordt gebruikt wanneer een verkooporder wordt doorbesteld of uitbesteed.
U heeft de keuze uit:
  • Relatie: Dit is het adres van de klant die order heeft geplaats.
  • Werkmaatschappij: Dit is het adres van de werkmaatschappij die order in behandeling heeft.
  • Magazijn: Dit is het adres van het magazijn waar het artikel moet worden gepickt.

Bij het betreffende product moet dan wel de leverancier(s) worden ingesteld. Klik op de knop met het €-teken   en kies in de kolom leveranciers het groene kruisje  om een leverancier toe te voegen.